• SLAAPWIJZER
    Slaapwijzer de ergonomische kwaliteit van een slaapplek
 

Er zijn al talloze onderzoeken geweest naar slaapgedrag, de verschillende slaapfasen en wat slaap eigenlijk voor je doet.
Vast staat, dat slapen een van de plezierigste bezigheden van ons leven is.

We zeggen niet voor niets, ik heb lekker geslapen of ik heb heerlijk geslapen.

We gaan ervan uit dat u een aantal voor de hand liggende zaken al weet, niet teveel eten voor je gaat slapen, niet teveel alcohol, niet te veel koffie, geen enge films, geen ruzie enz. enz.

Op deze site zullen wij proberen u kennis te laten maken met een wat andere visie en andere uitgangspunten die je zou kunnen hanteren bij het kiezen van een slaapsysteem of beddegoed.

Het is zo dat we gemiddeld zo'n 8 uur per etmaal in bed doorbrengen en dat is een behoorlijke tijd.

U komt dat regelmatig tegen in folders, in de trand van; pas op het gaat hier om 1/3 deel van uw leven en als u daar niet zuinig op bent dan kan het u de kop kosten, u moet vooral deze matras of dit slaapsysteem kopen om gezond te blijven.

Omdat het hier om 1/3 deel van je leven oftewel 8 uur per etmaal gaat, zullen hierna ook wat extremere voorbeelden volgen om zaken te verduidelijken.

We zullen dit verhaal in 2 delen verdelen, allebei zeer belangrijk en soms elkaar overlappend;


1.

De omgeving, de sfeer, de ademende kwaliteit van een slaapplek

De ademende kwaliteit

De mens is een ademend organisme, zowel in de lucht die in- en uitgeademd wordt en als in de zin van warmte- en vochtuitwisseling en de uitwisseling van statische electriciteit.

Extreem voorbeeld;

Stel je wordt 8 uur verpakt in pvc folie (b.v waterbed, luchtmatras) stel je wordt 8 uur verpakt in polyether-schuim (b.v polyethermatrassen, visco-elastisch schuim en andere synthetische schuimen) stel je wordt  8 uur verpakt in polyester (strijkvrije lakens, dekbedhoezen, hoeslakens, dekbedden).

De kans is groot dat je bijna ontploft van de zich ophopende transpiratie, warmte en statische electriciteit en je houdt het nog geen 2 uur vol.

Niet iedereen is helemaal verpakt in dit soort materialen op hun slaapplek, er zijn gelukkig in toenemende mate mensen die kiezen voor ademende stoffen die passen bij de functie van hun huid, maar zeer veel mensen zijn dagelijks tenminste 7 uur voor de helft verpakt in dit soort materialen om te slapen, te rusten, te herstellen, te ademen, vooral kinderen.

As u iets nieuws aan gaat schaffen voor u of uw kinderen, denk daar dan aan, trap niet in het eerste het beste adembenemende marketingloflied op visco-elastisch, drukverlagend, met schuim afgedekte pocket- of binnenvering, pvc water- of luchtmatrassen, polyester beddegoed, maar bedenk dat u 8 uur per etmaal, 1/3 deel van uw leven op de meest optimale manier moet kunnen blijven ademen.

2.

De ergonomische kwaliteit van een slaapplek.

De ontwikkeling van slaapsystemen en matrassen schiet overdreven door naar comfort en ondersteuning.

De marketing schreeuwt als het ware dat je perse ondersteunt moet worden als je niet ondersteunt wordt gaat het fout met je arme zwakke rug, ondersteuning, ondersteuning, ondersteuning. 

Hier een plekje zachter, daar een plekje harder, hier een zone, daar nog een zone, hier nog een brugje, daar een holletje, daar nog een latje hoger en hier nog een latje lager.

Hoe meer u wordt gezien en behandeld als een onbeweeglijke pop hoe gemakkelijker het voor de fabrikant en de detaillist is.

Als u maar drukloos ligt en niet meer beweegt.

extreem voorbeeld;

U mag in een luie stoel gaan liggen met beenondersteuning in een halfliggende houding.

Uw lende wordt nog wat ondersteunt, uw hoofd, uw onderbenen, kortom u ligt als gegoten, u kunt uw kont niet keren, maar u bent fantastisch ondersteund.

U mag zo 8 uur blijven zitten/liggen.

Waarschijnlijk houdt u het niet langer vol dan een half uur en als u wilt veranderen van houding gaat dat niet, want dan kloppen de ondersteuningen niet meer, integendeel ze worden irritant.

Mocht u onverhoopt in slaap vallen, dan wordt u zo stijf als een plank wakker.
 

 

Een mens is een beweeglijk ademend organisme en beweeglijk kunnen zijn is een noodzakelijke voorwaarde om gezond te blijven.

Maar zelden zal een "slaapspecialist" tegen u zeggen dat u een slaapsysteem moet kiezen waarin en waarop u gemakkelijk en zelfs veelvuldig van houding kunt veranderen.(denk daarbij vooral ook aan kinderen)

Iets over vering; 

De eerste aanpassing aan de lichaamsvorm op een slaapsysteem gebeurd door de matras, we noemen dat de puntelasticiteit, de mate waarin een matras zich gemakkelijk voegd naar de puntbelasting van b.v. heup of schouder.

De allerbeste ondergrond daarvoor is pinfoam natuurlatex, geen synthetische latex of een mix, maar 100% natuurlatex.

Dat materiaal voegd zich zeer gemakkelijk, heeft een zeer goede ventilatiewaarde roept weinig tegenduruk op en laat voldoende beweginsvrijheid als ze niet te dik is. (maximaal15cm incl afdekking)vering in een matras en lattenbodem roept altijd tegendruk op, daarom is het ook een veer.

Bij binnenvering, of pocketvering, handgemaakt of niet, er ontstaat altijd een toenemende tegendruk.

Die tegendruk klopt nooit, de houding op de zij roept een heel andere tegendruk op je lichaam op dan op je rug of buik.

Bovendien veranderd de spierspanning in je lijf voortdurend in je slaap en vraagt je lijf om een net iets andere aanpassing, je draait, maar de ondergrond doet niet mee, blijft op dezelfde manier tegendrukken en dat roept afweerspanning op, met name vaak in de onderrrug.

Een systeem waarop u slaapt moet zich ten allen tijde en in alle houdingsveranderingen aanpassen aan u en u niet aan het systeem.

Een slaapsysteem moet altijd door uzelf kunnen worden aangepast om het meer of minder beweeglijk te maken.

Een slaapsysteem moet zich nooit aanpassen door vering, (meer of minder verende latten, meer of minder vering in een matras, traagschuim, zones), maar altijd door beweging.

tips als u een nieuw slaapsysteem gaat kiezen;
 

1.

Let op de natuurlijke ademing van materialen, laat u niet met een kluitje in het riet sturen, van  "iedereen gebruikt het"   15% synthetische vezels is meer dan voldoende in combinatie met natuurlijke materialen.

2.

Als men u op een drukmatsysteem laat liggen, laat het systeem dan meten in alle houdingen en niet alleen op de zij.

3.

Bedenk dat matrassen en systemen met zones of lattensystemen met hoog of laag instellingen altijd dwingend zijn.

4.

Matrassen die u door warmte of wat dan ook in een soort "vorm" of kuil laten zakken maken u onbeweeglijk

5.

Een slaapsysteem op basis van spierspanningsmetingen, klopt niet.Spierspanning verandert namelijk voortdurend.

6.

Wees kritisch en probeer de antwoorden die u op uw vragen krijgt altijd te toetsen aan logica.

 

Vraag door als u iets nog niet snapt of niet voldoende beantwoord heeft gekregen en laat u niet over de streep trekken met een allerlaatste korting.

Slaap lekker  >>>

 

gezond_slapen, goed_slapen, dynamisch_slapen, natuurlijk_slapen, slapen, matras, bed, gezondheid, slapenloosheid, slaapproblemen, slaapmiddelen